Monday 4 February 2013

Sedekah . . .

Bismillah... Assalamualaikum.. alhamdulillah, dan selawat ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W, keluarganya, serta sahabatnya....

haa... arini nak kongsi ckit berkenaan, apa yg ana dengar di surau Al-Kautsar, Tenglu, Mersing...

Sedekah... sedekah itu satu perkare yg mane termasuk dalam kategori ibadah... sedekah berlaku antare dua pihak. sedekah bisa berupa wang, atau makanan, atau apa2 sahaja yg baik.

haa... yg pentingnya, fadhilat sedekah tuu... kenapa? sebab, sedekah ni ibadah yg memerlukan pengorbanan. Maka bila kita tahu fadilat sedekah, kitta akan mudah untuk beramal.
antara yg ana dapat, sebagaimana hadis yg mengatakan, lebih kurang begini, bahawa setiap di pagi hari, akan ada dua malaikat yg akan berdoa kepada Allah. Malaikat yg pertama akan mendoakan kesejahteraan kepada org2 yg bersedekah, manakala yg kedua akan mendoakan kecelakaan bagi mereka yg menyimpan harta mereka di dunia ini untuk kepentingan diri mereka sendiri. itulah.

Dan lagi, ana nak bawak satu lagi rahsia dalam beramal ni.... bahawa sedekah itu boleh dijadikan wasilah antaree hamba da Rabbnya. Bagaimana tu?
Pernah dengar kisah 3 org yg terperangkap di dalm gua? haa, begitulah keadaannya wasilah. wasilah itu, perhubungan. Maka maksudnya, kita memohon sesuatu hajat dgn menggunakan medium wasilah, iaitu sedekah. ianya dibolehkan.

Kerana itu, jika kita sakit, maka, cepat2lah dan banyak2lah bersedekah....yer?

dan Allah itu lebih Mengetahui, lagi Maha Mengetahui.........

sedekah membawa barakah.... di sisi Tuhanmu itulah pahalanya tersedia... MasyaAllah...

No comments:

Post a Comment